Lestvice

Discussion in 'Teorija' started by exstralarge, Dec 10, 2010.

  1. exstralarge

    exstralarge New Member

    ok...vsi vemo da je lestvic ogromno...ampak katere po vaĹĄem mnenju mora upoĹĄtevati vsak kitarist? po moje je fajn če znaĹĄ blues lestvico...dalje pa ĹĄe nisem priĹĄel...
    zakaj to spraĹĄujem? ker sem spoznal da vsak bedak zna igrat kitaro, če se za 2 mesca spravi k inĹĄtrumentu...jaz pa bi rad, da postanem dober v prostem igranju, inprovizacijah običajnih skladb na katere bi dajal izpeljanke svojih solotov...pač...ne Ĺželim postati ĹĄe eden kitarist ki zna brezhibno odigrat sweet child o mine...
    se pa nagibam predvsem v metal in rock komade...če bo kaj pomagalo
     
  2. zokenj

    zokenj New Member

    osnova ti je mol pentatonika, potem pa v metalu je uporaben harmonični mol in nekateri modusi (frigijski, lidijski), v rocku pa blues ter "navadna" dur in mol lestvica (oz. jonski pa eolski modus) ..upam da nisem mimo falil :)
     
  3. partyboy

    partyboy New Member

    Osebno uporabljam za improvizacijo predvsem durovo pentatonično ter molovo pentatonično, včasih pa tudi navadno durovo in navadno molovo. Ampak je tako, da se ponavadi pentatonična ĹĄe najlepĹĄe sliĹĄi. To vsaj velja za rock komade. Pri bluesu pa seveda blues lestvica, pa pentatonična z dodatki (dis če se ne motim)...

    Predlagam da improviziraĹĄ z pentatoničnimi lestvicami, ker so lahke za navadit, za zapomnit in igrat. Ko jih osvojiĹĄ greĹĄ pa ĹĄe na druge.
     
  4. Hammond

    Hammond New Member

    Zakaj pa ne bi kar sledili neki ideji (melodiji) brez ozira na lestvice?
     
  5. exstralarge

    exstralarge New Member

    zato ker je za moje pojme dober kitarist tisti ki zna improvizirat...bi pa mi bilo v veliko pomoč poznavanje lestvic.
     
  6. Hammond

    Hammond New Member

    No, seveda, sej tudi jaz govorim o improvizaciji ... lestvice so IMO koristne predvsem za tehniko, kar se tiče improviziranja pa je IMO najboljĹĄi pristop, da si v glavi zamisliĹĄ, kako bi linija ĹĄla in jo potem preneseĹĄ na inĹĄtrument.
     
  7. Duffy

    Duffy Member

    To ni improvizacija, to je naučena linija (ki jo ustvariĹĄ s poskuĹĄanjem) in potem, ko ti vĹĄečno zveni, moraĹĄ vedno igrati enako.
    Za improvizacijo so nujno potrebne "lojterce". Osebno preferiram dur/mol lestvice in seveda tudi pentatoniko. Tako lahko v vsakem trenutku na razne podlage odigraĹĄ različne solo linije. Seveda pa je veliko odvisno od osebnega navdiha oz. t.i. "feelinga" in pa tudi od obvladovanja različnih kitarskih tehnik. (vibrato, slide, shred, sweep, alternate picking ...itd.)
     
  8. Hammond

    Hammond New Member

    Ne govorim o grajenju linije s poskuĹĄanjem, govorim o direktnem prenosu ideje iz glave na inĹĄtrument. Seveda pa moraĹĄ, da lahko to počneĹĄ, razvit dober posluh. In le-ta je odgovor na vpraĹĄanje 'kako dobro improvizirat', ne učenje lestvic. Lestvice so samo tehnični pripomočki, ne sveti gral improvizacije. Sam osebno raje sliĹĄim dokaj preprosto zimprovizirano linijo, kot neko hitrostno drkanje lestvic brez domiĹĄljije.
     
  9. partyboy

    partyboy New Member

    Jaz pa tega pristopa nebi uporabil. Lestvice so osnova, na kateri lahko gradiĹĄ. Ko jih nekaj znaĹĄ, jih lahko kombiniraĹĄ, meĹĄaĹĄ med sabo... ...ne moreĹĄ pa kar iz glave prenesti ideje na kitaro, da bo v pravem kjuču in da se bo dobro sliĹĄala. To lahko delaĹĄ ko si doma in sprobavaĹĄ različne stvari, nikakor pa ne med samo improvizacijo. Lahko se prej pripraviĹĄ, vendar to potem ni več improvizacija.

    Osebno se najprej navadim osnovno obliko lestvice, potem pa ĹĄe tonov okoli lestvice, tako da na koncu lahko igram lestvico praktično po celem vratu, ne preigravam ene pozicije letvice gor in dol. Ko si tole naučen, potem pa si lahko v glavi nekaj zamisliĹĄ in tisto zaigraĹĄ. čŒe pa nimaĹĄ pojma kje igrat, ti pa tudi posluh ne pomaga veliko. Ampak to je MOJE MNENJE.
     
  10. zingy

    zingy Member

    @partyboy: bolj se ne bi mogel motit. To, kar Hammond opisuje, je vez med uĹĄesom in instrumentom. In ravno v tem je ključ odlične improvizacije. Poznavanje lestvic pomaga za razvijanje tehnike in sploĹĄno teoretično orientacijo, vendar ko enkrat vzpostaviĹĄ povezavo med inĹĄtrumentom in uĹĄesom, lestvic več kot takih ne potrebujeĹĄ (torej da razmiĹĄljaĹĄ strogo znotraj lestvice, ki ti je nekakĹĄna opora, da se ne "izgubiĹĄ" med solaĹžo). Ko enkrat poznaĹĄ razpoloĹženja/barve/okuse posameznih modifikacij lestvice (npr. zmanjĹĄana seksta, zviĹĄana kvarta, zviĹĄana septima, mala sekunda - odstopanja od navadnega dura; analogno velja za mol in ostale lestvice), potem meĹĄaĹĄ zlahka v frazo zmanjĹĄane/zviĹĄane tone oziroma kromatiko.

    Sam sploh več ne razmiĹĄljam v kateri lestvici je. čŒe komad "skinevam", potem kar sredi ubiralke pritisnem in v tonu ali dveh najdem ključ. Ker takoj razumeĹĄ kaj se "poklapa" - takoj veĹĄ na kateri stopnji lestvice si, kje si v progresiji, kdaj se takt konča in progresija začne na novo itn. Do tega je potrebno veliko dela in preigravanja (in mene čaka ĹĄe gora dela, da doseĹžem marsikaj zahtevnejĹĄega v jazz/blues vodah). Poanta lestvic je teoretično razumevanje in razvijanje tehnike.

    Temelja improvizacije pa sta (vsaj zame) dva - "ritmologija" in "frazeologija" (pojma uporabljam, ko poučujem kitaro - sta sicer izmiĹĄljena oz. prilagojena :) ). Pri prvem gre za poznavanje različnih ritmov, saj lahko z različnimi ritmi, dinamiko, poudarki - narediĹĄ riff tudi z dvema tonoma (oziroma cel komad z dvema akordoma). Drugi pa pomeni dejansko poznavanje fraz. Najbolje je jemati fraze iz poznanih, tebi vĹĄečnih zvrsti. In nikakor se ne omejuj na fraze na kitari, najbolje je jemati fraze z vokala. Npr. vokalna melodija iz Amazing Grace. Ali pa Oh Susannah. Lahko začneĹĄ tudi s čŒuk se je oĹženil. In potem se z njimi ritmično poigravaĹĄ. Sam skuĹĄam jemati iz zelo ĹĄirokega spektra zvrsti in predvsem z inĹĄtrumentov, ki imajo meni vĹĄečno fraziranje (saksofon, violina).

    Improvizacija torej ima zelo malo povezave z lestvicami, razen teoretične skoraj nič. PokaĹže pa (zame) najpomembnejĹĄo komponento glasbenika - njegov nivo glasbenega znanja. Poznavanja glasbe, inĹĄtrumenta, stopnje njegove povezanosti uĹĄesa z glasbo.

    Moja osebno največja ĹĄibkost pri improvizaciji je, da ne maram ponavljanja - ki je ravno pogosto ključ do tega, da gre nekaj v uho. Prepogosto preveč nizam nenehno ritmično drugačne in izvirne fraze, ki pa nekako nimajo okostja. Tako da se pri učenju in razvijanju improvizacije skuĹĄam nadzirat in drĹžat neke osnovne ideje, ki jo nato razvijam in se k njej vračam. Iz repetitivnih improviziranih lickov so nastale Ĺže marsikatere odlične solaĹže (zaključni solo Sultans of Swing, konec Freebirda).

    In ĹĄe en odličen namig: čim več snemanja in analize. Pobiranje in razvoj idej iz lastnih improvizacij, analiza pomanjkljivosti v tehniki ter razumevanje lastnega dojemanja melodike in omejenosti melodičnega spektra je pomemben ključ do lastnega razvoja in napredka. Ĺ ele ko se zavedaĹĄ lastnih omejitev jih lahko pričneĹĄ premikat.

    EDIT: Da ne bo pomote - poznavanje lestvic je pomembno znanje, vendar je zelo majhen element improvizacije. Je "ključnega" pomena, a predstavlja komaj začetek in zelo majhen del celotnega procesa. So tako bazično znanje, ki ga potrebujeĹĄ tudi pri akordih, poznavanju progresij, učenju intervalov ipd. in korak, ki je tako daleč od improvizacije, da poudarjanje učenja le-tega brez usmerjene aplikacije in razvoja sploh ne pomaga. Kot da bi nekomu rekel, da če Ĺželi pesniti sonete, mora poznati abecedo.
     
    Last edited: Dec 22, 2010
  11. partyboy

    partyboy New Member

    DrĹži kar si povedal. Vendar je človek, ki je odprl temo ĹĄe na začetku z solaĹžami/improvizacijami in dvomim da bo brez lestvic kaj naredil. Kot sem napisal lestvica je osnova, na kateri gradiĹĄ. čŒlovek spraĹĄuje za prosto igranje, to pa bo IMO zdaleč najlaĹžje dosegel tako, da se navadi eno osnovno lestvico, poskusi solirati ob kakĹĄni pesmi, potem bo pa Ĺže sam nadgrajeval svoje znanje. Glede vezi med inĹĄtrumentom in uĹĄesom imaĹĄ prav, vendar to vez mora človek pridobiti z veliko vaje ter z osnovnim znanjem.
     
  12. zingy

    zingy Member

    Uf, sem vskočil ĹĄele na polovici... pa se mi vseeno zdi, kar sem napisal, čisto na mestu.

    Hja, tako vpraĹĄanje je zelo nepovezano oziroma preskakuje kar nekaj zahtevnostnih stopenj in je nanj teĹžko odgovorit predvsem zaradi tega, kar sem napisal nazadnje in je podčrtano; pomembnejĹĄi in bolj uporaben odgovor pa se skriva v moji objavi. Torej: blues pentatonika in dur/mol lestvica sta osnova, ampak ne vodita k improvizaciji. Igranje fraz, melodij, sliĹĄanih napevov znotraj te lestvice, vzpostavljanje povezave inĹĄtrument-uho, poigravanje z ritmi, raziskovanje intervalov in harmonizacije, delo na ekspresiji in dinamiki, pobiranje fraz z vseh "inĹĄtrumetov" (tudi vokala) in ĹĄe in ĹĄe... Predlaganje lestvic za improviziranje je kot predlaganje znamke čevljev za tek maratona. Glavni deleĹž truda, razvoja in znanja za takĹĄen podvig tiči drugje. ;)

    @extralarge: lahko se učiĹĄ pentatonike, durov, molov (naravnih, melodičnih, harmoničnih), raznih modusov, eksotičnih lestvic in se siliĹĄ s kromatiko... ampak to je prisiljen in "učen" pristop, ki velikokrat ukaluplja kitarista in naredi ravno nasproten učinek - te priklene v vzorce in okrne čut za melodiko. Osebno ĹĄe nisem sliĹĄal klasično ĹĄolanega kitarista, ki bi znal melodično in ekspresivno spontano solirat, ker te (vsaj po "starem principu"; tukaj ne upoĹĄtevam novih pristopov kot ga imajo Berklee, ACM, MI LA ipd.) glasbena ĹĄola prvenstveno uči poustvarjanja (interpretacije) in ne ustvarjanja. Poznam pa kar nekaj ljudi, ki so se tega s trudom poskusili "odnaučiti" in ĹĄe delajo na tem... Raje delaj na tem, kar sem napisal - frazah, melodijah iz poznanih komadov, razvijaj posluh in občutek - tako boĹĄ največ dosegel. Pa veliko mero vztrajnosti in potrpljenja ti Ĺželim.
     
    Last edited: Dec 22, 2010
  13. protein

    protein Member

    Osebno lahko rečem,da sicer lestvice so neka osnova vsakega, ki igra kitaro in bi rad imel teoretično osnovo, to ni nič narobe. Problem pa res nastane, ker te nekako "ukalopira" in potem je potrebno nekaj dela,da dobiĹĄ ĹĄirĹĄi spekter in ne preigravaĹĄ samo vedno enih in istih 4ih polj....
    Pri sebi opaĹžam,da če igram v lestvici, se sicer sliĹĄi glasbeno dovrĹĄeno, ampak je veliko ponavljanja in kdaj primankuje občutka...ko igram sproĹĄčeno, je zvok definitivno boljĹĄi...in tudi toni prihajajo direktno izpod prstov...osebno ne maram preigravanja Ĺže zlajnanih pesmi...
    Je pa res, da je potrebno veliko vaje, da prelijeĹĄ melodijo, katero si si zamislil v glavi, na kitaro...samo problem rata, ker je ta res melodična, ampak v isti sapi pa tudi podobna najbrĹž Ĺže kateri sliĹĄani melodiji, ki se ti vsidra v podzavest....
     
  14. exstralarge

    exstralarge New Member

    no ja...vsak odgovor je dobrodoĹĄel....ampak kot Ĺže rečeno sem na začetku:))
     
  15. NoMAD

    NoMAD Administrator Staff Member

    Najprej se nauči črke, abecede in slovnice, ĹĄele potem boĹĄ spisal roman. Ali ĹĄe malce drugače povedano. Da bi lahko krĹĄil pravila, se jih moraĹĄ najprej naučiti. Katere lestvice rabiĹĄ znat, si pa menda Ĺže pobral iz predhodnih objav.
     
  16. exstralarge

    exstralarge New Member

    da.sem.hvala. sedaj Ĺže igram pentatonične...ostalo pa sledi:)
     
  17. MihaPlantaric

    MihaPlantaric New Member

    Najboljše bi bilo poiskati dobrega učitelja...nekoga, ki zna improvizirati in razume za kaj se v glasbi gre. Za vsako lestvico je potrebno vedeti kam spada in zakaj je taka kot je, ter predvsem vedeti kateri so tisti pomembni toni na katerih se je potrebno "ustavljati" - tonika, terca, kvinta, septima, nona :) Š ele potem bo tudi lestvica dobila nek smisel - melodičnost.
    Za kitarista priporočam, da si najprej pogleda, kje na vratu so vsi toni "C" "E", "G" itd.

    Lp,
    Miha Plantarič
    https://www.facebook.com/Poucevanjekitare
     

Share This Page