Zanima me, kako veš katero pentatoniko uporabljat (molovo al durovo), če poznaš zaporedje akordov določenega komada. Primer: zaporedni akordi v komadu E C G D a uporablja pa se e pentatonika(Zakaj ne E pentatonika?) lp Gregor
Iz akordov razbereš ali gre za dur ali mol pesem in glede na to potem uporabiš tudi dur oz. mol pentatoniko. Štirje od zgornjih akordov pripadajo e-molu in le eden E-duru. Zato tudi e-mol pentatonika. e-mol pesem: e C G D a E-dur pesem: E C#dim g# d#dim A Kar se pa same pentatonike tiče, se pa tako ali tako obe začneta z istim tonom E tako da ni problema. Važni so potem naslednji akordi oz. toni v lestvici in ti pripadajo e-molu. Kako se pa ta pesem sliši, če namesto akorda E uporabiš e?
Zlo razumljiv napisan, samo: kako veš, kateri akordi pripadajo določenemu molu oz. duru(zakaj C G D a pripadajo ravno e?)? kaj se naredi v primeru, ko je komad sestavljen iz 4 akordov pa 2 od teh pripadata molu 2 pa duru? lp Gregor
Pogledaš v eno od tabel. Sčasoma si potem avtomatično zapomneš kateri akordi se v posamezni tonaliteti (npr. G-duru) pojavljajo. In zakaj so noter ravno ti akordi? Iz istega razloga kot so letvice sestavljene iz točno določenih tonov in akordi vsebujejo točno določene note. Ker se lepo sliši. Lahko bi se sicer vse matematično izpeljalo in dokazalo na papirju, samo... ne bi raje V 99% pesmi se ta problem ne bo pojavil. Večja verjetnost je, da boš naletel na primer, ko boš pentatoniko moral igrati ob kakšni skladbi, ki uporablja power akorde (ti niso niti dur niti mol). V vseh teh primerih moraš uporabiti posluh, oz. poizkusiti najprej z dur pentatoniko, nato pa z mol pentatoniko. Ena bo zagotovo prava.
Kot je že Stingray povedal, je ta primer zelo redek, sploh v popularni in rock glasbi. Se pa to pogosto dogaja v jazzu, temu se reče modulacija, kar pomeni, da se v komadu zamenja lestvica. V tem primeru boš moral tudi ti med svojim solotom zamenjati lestvico, pa čeprav samo za 2 takta.
Bom v naslednjih dneh poiskal par dobrih linkov in lahko potem ti služijo kot priprava. Če kdo že ve za kakšnega pametnega, ga lahko tukaj posreduje. Lestvice so še kar komplicirana in zahtevna naloga (jih je veliko; nekatere imajo čudna imena kot dorian, lydian, itd.; igrajo se lahko na različnih pozicijah; pa poleg tega se na določenih pozicijah nekateri toni lahko odigrajo na dva načina) tako da je vsaka pomoč dobrodošla. Za začetek sta tukaj C-dur in A-mol lestvica v I. legi. Zapisani sta samo navzgor, a ko se ju vadi se ju odigra seveda tudi nazaj navzdol. In potem zopet navzgor, navzdol,... To bo dovolj dela za začetek. Že tukaj se lahko dobi zgoraj omenjeni posluh za durovo in molovo lestvico. S trzalico se lahko cel čas igra izmenično dol gor Za E-mol pentatonično je pa tukaj ena dobra stran. Zaenkrat je važno, da veš da so pentatonične lestvice lažje od običajnih saj vsebujejo samo 5 tonov (od tod tudi ime pentatonične). Katere tone obržiš in katere zavržeš v primerjavi z normalno dur ali mol lestvico boš videl na spodnjih povezavah. Bistvo vsega pa je, da lahko potem samo s temi petimi toni spremljaš (oz. soliraš) neverjetno visok odstotek pesmi, ki jih slišiš po radiju (praktično skoraj vsako pesem). Seveda pa pri tem uporabljaš različne oktave teh tonov (oz lege na ubiralki). Tvoj končni cilj je, da E-mol pentatonično lestvico tako dobro obvladaš, da jo znaš odigrati na vseh 5-ih pozicijah (oz. kolikor ti pač kitara omogoča - pri klasični si malo omejen). Nazadnje pa jo moraš znati odigrati tako, da recimo začneš na I. legi, po treh tonih (oz. kolikor si pač sam izbereš) preideš na II. lego, nato na III. in IV. ter jo končaš na V. legi. B.B. King, John Petruci in podobni asi, ki cele dneve vadijo lestvice to zmorejo. Koristni napotki za ugotovljanje prave pentatonične lestvice za neko pesem na podlagi akordov se nahajajo TUKAJ (v bistvu gre za eno od podstrani prejšnjega linka).
Za začetek lahko uporabite zgornji link, kjer je narisan vrat kitare. Tam je, kot je že Stingray povedal, E-mol pentatonična lestvica. Zaženite si recimo komad Hej Yoe od Jimmija Hendrixa in začnite zraven igrat. Vsi toni, ki so narisani na vratu, bodo pasali v komad. Na edino stvar, ki morate paziti, je da zaključujete posamezne fraze (kratke dele solota) na (za začetek) E ton, to so krogci, ki imajo rumeno piko v sredini. Za začetek uporabljajte samo prvo pozicijo, ki je najlažja in tudi najpogosteje uporabljena: E-mol pentatonična lestvica: E G A B D E najbolj debela (6.) struna Ta pozicija se nahaja na 12. polju (če imate električno kitaro). To lestvico lahko uporabljate v praktično vseh rock komadih, le pomikajte jo po vratu gor in dol, da dobite pravo lego. Lahko si tudi pomagate z že objalvljenimi načini, kako ugotoviti v kateri lestvici je pesem napisana. Pomembno je tudi, da veste, da je E-mol pentatonična lestvica sestavljena iz istih tonov kot G-dur pentatonična lestvica. Torej lahko uporabite isto lestvico v molovskih in durovskih komadih, le začetna nota se spremeni iz E v G: G-dur pentatonična lestvica: G A B D E G najbolj debela (6.) struna
@kruh: Malce sem "nadgradil" vaše sporočilo. @matej: Danmansmusic je res dobra stran. Tukaj je še nekaj od njih (datoteki si boste morali shraniti na disk): - E-mol pentatonična lestvica - Povezava pentatoničnih lestvic Pa še E-mol pentatonična lestvica v I. legi (GP5 datoteka)
Mislm da to da se na pamet učiš vse lestvice je navadna bedarija, obstaja simpl "likovna" predstava lestvic. Pozicija roke je vedno enaka, bom razložu na duru in molu enkrat. Verjetn v sredo al pa jutr zvečer. Da se ne bo kdo ustrašu da so lestvice piflarija
@Stingray: lepo nadgrajeno. :smile: Drugače pa lestvice se res ni treba na pamet učiti, vsaj ne na začetku. Zapomniš si pač postavitev prstov za par pozicij in to pač premikaš po vratu gor in dol. Zanimivo je tudi, da je velik odstotek popularnih solotov grajen na pentatoniki. Tukaj dejansko pride domišljija do izraza. Imaš le pet tonov, da ustvariš nekaj, kar še ni bilo slišano.
lep pozdrav! mene zanima katere akorde lahko uporabim in zakaj pri a mol pentatonični lestvici. hvala za odgovor,se priporočam za kakšen link!
a mol, C dur, F dur, G dur, d mol, e mol... to so osnovni Je pa res da če je osnovni akord naprimer C dur oz. a mol, potem se lahko igrata tako a mol kot c mol penta, pri čemer je a mol seveda slična c dur penti : ) Seveda v tem primeru sound ni popolnoma "navaden", pač pa je bolj bluesy, kar pa občasno zapaše : )
sepravi,če imam osnovni akord c dur ali a mol lahko uporabljam za soliranje am ali c mol pentatonico? ja lahko potem tuDI TAKO,DA ČE IMAM osnovni akord f dur lahko uporabljam f mol pentatonico?
Jaz bi pa rad vedel kake so lege prstov pri pentatonikah...Kako ugotoviš kake so lege prstov....Hotel se to ugotoviti preko povezave (obarvane z zeleno) malce višje pa link ne deluje.....
Od onih zelenih linkov je GP datoteka še vedno v našem arhivu - ustala dva linka pa kažeta nekam na eno stran. ki je že dolgo ni več. link na gP datoteko je pa tu >>> Lestvica - pentatonična E-mol ( I. lega)